1. Restaurantprofiel
  2. De lokale touch bij Bluespoon
De lokale touch bij Bluespoon

De lokale touch bij Bluespoon

Als je de lobby van het Andaz hotel aan de Prinsengracht in Amsterdam binnen wandelt bestaat er een kans dat je bij binnenkomst een beetje overdonderd bent door het design. Het hotel is namelijk ingericht door Nederlands ontwerper Marcel Wanders die zijn hand niet omdraait voor een out of the box concept. In het Amsterdamse Andaz en bijbehorend restaurant Bluespoon is Alice in Wonderland een van de terugkerende thema's.

Deliveroo

"Maar we willen juist dat je je laat inspireren en niet imponeren. Want écht, je hoeft hier niet in je jasje naar binnen. We zijn juist heel laagdrempelig," legt Adam Varga, de food en beverage manager van Bluespoon uit. Daarom bij binnenkomst geen straffe aanmelddesk, maar nonchalante ronde tafels. Deze nonchalance is ook doorgetrokken naar de keuken. Deze is zo open gemaakt, dat je bijna kan aanschuiven aan het aanrecht. "Of je hier nou komt ontbijten, werken, lunchen, dineren of alleen even snel langskomt voor koffie en een croissant: we willen dat je je bij ons op je gemak voelt, net zoals thuis."

Deliveroo

Op het menu staan gerechten die je het best zou kunnen omschrijven als "Europese smaken die hun lokale oorsprong vertegenwoordigen. Kick ass gerechten, maar zonder al te veel poespas," aldus Adam. In de praktijk uit zich dat bijvoorbeeld in de 'howling chicken': piepkuiken gemarineerd in bier van het Nederlandse Gebrouwen door Vrouwen. "Daarvoor zou je me 's nachts wakker mogen maken. Echt een fantastisch gerecht!"

Deliveroo

Als ik hem vraag naar de lokale leveranciers waar Bluespoon mee samenwerkt begint Adam een beetje te glunderen. "We werken samen met hele mooie producenten en daar zijn we best een beetje trots op." Zo serveert Bluespoon de worst van Brandt & Levie, vlees en groenten van de Lindenhoff, vis van Schmidt Zeevis, bier van Two chefs brewery, koffie van Brandmeesters, kazen van Kef kazen en frietjes van de Frietboutique. En die frietjes zijn ook heel populair bij de klanten van Deliveroo.

Deliveroo

Voordat Adam naar Nederland kwam was hij werkzaam bij het restaurant van het Londense Andaz. Een groot verschil met het Amsterdamse en Londense publiek volgens hem is het belang dat wij hechten aan de beleving in een restaurant. In Londen draait het alleen om het eten, maar Nederlanders vinden de beleving dus minstens zo belangrijk als het eten zelf. "Het eerste woord dat ik hier leerde was 'gezellig'," vertelt Adam lachend. Denk bij beleving aan het interieur en de atmosfeer van een restaurant, maar ook wat voor type mensen er aan het tafeltje naast je aanschuiven. Leuk, of niet? "Zeker, want je gaat echt in gesprek met de mensen. Ze zijn directer, maar ook opener. Als ik iets vertel aan een gast is dat geen monoloog, Amsterdammers gaan het gesprek met je aan. En dat maakt mijn beleving nog leuker."

Deliveroo

Uitpakken rondom kerst of welke andere dag dan ook? Bluespoon!

Deliveroo application

Download de App op iPhone of Android

Image
Image