1. Maaltijden-inspiraties
  2. Geef je lichaam een boost met vette vissoorten vol omega 3-vetzuren
Deze Vette Vissoorten Zitten Boordevol Omega 3-Vetzuren

Geef je lichaam een boost met vette vissoorten vol omega 3-vetzuren

'Zo gezond als een vis', dit gezegde bestaat niet voor niets. Vis eten is goed voor de gezondheid en vooral als je kiest voor vette vis. Vette vissoorten zoals zalm, tonijn en makreel zijn onze grootste bron van omega 3-vetzuren. Deze omega-3 vetzuren zijn belangrijk voor ons lichaam omdat ze onze hart- en bloedvaten, hersenen en het gezichtsvermogen stimuleren. Ons lichaam kan zelf heel weinig omega 3-vetzuren aanmaken, vandaar dat we dit uit onze voeding moeten halen. Eén of twee keer per week vette vis op het menu zetten is dus zeker een goed idee. Om je een beetje te helpen in je keuze, hebben wij een top 4 met vette vis samengesteld.

1. Zalm

Zalm bevat veel vitamines en omega 3-vetten. Er is wel een verschil tussen wilde zalm en zalm die gekweekt wordt. Een wilde zalm eet voornamelijk garnalen en planktonkreeftjes in de zee. Dit voedsel zorgt ervoor dat de zalm een mooie roze kleur krijgt. Bij gekweekte zalm is dit echter niet het geval. Deze vis bevat dan ook minder voedingsstoffen dan de wilde zalm. En nog een leuke tip is: hoe korter de bereidingstijd, hoe meer gezonde voedingsstoffen er bewaard blijven in de zalm. Rauwe zalm in bijvoorbeeld sushi wordt niet verhit. Bij Geisha kun je lekkere sushi met zalm bestellen.

2. Tonijn

Tonijn is ook een vette vis die veel omega 3-vetzuren bevat. Deze vetzuren pakken het hoge vetgehalte in je aderen aan en verkleinen dus je kansen op hartproblemen. Bovendien zitten er veel eiwitten in tonijn en weinig vet. Deze vis is dan ook zeer geliefd bij fanatieke sporters. Toch moet je er niet teveel van gaan eten, want tonijn kan door de verontreiniging van het milieu kwik bevatten. Bij Vishandel Tol en de Geus kun je verse tonijn kopen. Ze bieden ook een lekkere specialiteit aan van tonijnsashimi die licht gegrild wordt.

3. Makreel

Makreel heeft een hoog gehalte aan vitamine B12 en omega 3-vetten. Daarnaast bevat deze vis veel proteïne en mineralen, zoals calcium, fosfor en magnesium. Doordat het vlees van de makreel zo stevig en smaakvol is, leent het zich uitstekend om te roken of te stomen. Vooral gerookte makreel is een geliefd gerecht bij velen. Wil je een lekker gerecht met makreel bestellen? Bij Tijger & de Vis kun je smullen van broodjes en salades met gerookte makreel.

4. Sardines

Sardines zijn verwant aan de haring en zitten boordevol vitamine D, omega 3 en eiwitten. Het leuke aan sardines is dat ze betaalbaar zijn, goed verkrijgbaar en je kan ze op verschillende manieren bereiden. Ook tussen een broodje smaken sardines erg lekker. Wil je zo'n broodje met sardines bestellen? Dan kun je terecht bij Van Dobben Eetsalon.

Als je graag vette vis wilt eten, heb je meer dan genoeg mogelijkheden. Vis kan je op zoveel lekkere manieren eten. En dat is niet alleen maar genieten, want je lichaam zal je ook dankbaar zijn voor al die gezonde omega 3-vetzuren. Lekkere gerechten met vette vis vind je in overvloed op Deliveroo.

Deliveroo application

Download de App op iPhone of Android

Deliveroo iPhone application
Deliveroo Android application