1. Maaltijden-inspiraties
  2. Lekker en gezond glutenvrij eten
Lekker en gezond glutenvrij eten

Lekker en gezond glutenvrij eten

Ben je ook iemand die zich moet houden aan een glutenvrij dieet? Het kan enorm irritant zijn om constant te moeten letten op wat je eet. Dat is compleet begrijpelijk. Gelukkig wordt het steeds makkelijker om gezond én lekker glutenvrij te eten, zowel thuis als in restaurants. Met deze tips hopen wij het nog een beetje makkelijker te maken.

1. Ken de ingrediënten

[[Instagram:BaGkHbRgsJ7]] Het begrijpen van de ingrediëntenlijst op productverpakkingen is voor iedereen enorm belangrijk. Voor iemand met een speciaal dieet, zoals een glutenvrij dieet, is dit nog net wat belangrijker. Gelukkig kan je jezelf makkelijk en snel trainen in het oppakken van deze gewoonte. Daarnaast worden bepaalde ingrediënten dankzij EU regelgeving extra duidelijk aangegeven op verpakkingen, waaronder ingrediënten die gluten bevatten. Deze moeten altijd op de verpakking vermeld staan, en dik gedrukt. Zo zie je ze snel staan.

2. Weet waar je wezen moet

Glutenvrije producten zijn overal. Je moet alleen even weten waar je wezen moet. Dat bepaalde schap in de supermarkt. Die ene glutenvrije biologische supermarkt. Die bepaalde restaurants. Waar je online eten kan bestellen, als je je aan een glutenvrij dieet moet houden. Als je het eenmaal weet, is het zo gepiept. Oriënteer jezelf op deze markt.

3. Open je ogen voor wat wél kan

Een aantal dingen mag je misschien niet meer eten, maar het is veel beter om je te concentreren op de dingen die je wel kan eten! Er zijn genoeg heerlijke, makkelijk te bereiden en natuurlijke healthy foods te vinden die je met een glutenvrij dieet gerust kan eten, zoveel als je wilt. Maar daarnaast hoef je je guilty pleasures, zoals deze heerlijk glutenvrije taartjes ook niet te laten staan.

4. Experimenteer!

[[Instagram:BS03cazBkfJ]] Ga naar de boekwinkel, koop een goed kookboek voor een glutenvrij dieet en duik een weekend de keuken in om te experimenteren met allerlei glutenvrije recepten. Het zal een wereld voor je openen, er is zoveel meer mogelijk dan je denkt en zoveel makkelijker dan je denkt. Probeer bijvoorbeeld deze heerlijke veganistische glutenvrije burgers.

5. De natuurlijke weg

Je kan je glutenvrije dieet makkelijk omtoveren in iets positiefs. Hoe? Door je focus te verleggen naar natuurlijk eten. Gebruik zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten. Kook regelmatig zelf. Je zult je al snel beter voelen, fysiek en mentaal. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je omgeving.

6. Seizoensgebonden

[[Instagram:BURK33ABxon]] Gebruik vanaf nu af aan zoveel mogelijk seizoensgebonden groenten en fruit. Deze zijn niet alleen glutenvrij, maar ook beter voor het milieu en goedkoper dan overige groenten en fruit die buiten hun seizoen om gekweekt worden.

7. Gebruik glutenvrije granen

Glutenvrije granen! De ultieme uitkomst voor mensen die een dergelijk dieet moeten volgen. Tegenwoordig zijn ze steeds bekender op de markt. Denk aan quinoa, rijst, amaranth en dergelijke. Je kan amandelmeel gebruiken om heerlijke pannenkoeken mee te bakken.Vele hiervan zijn bij de biologische supermarkt te verkrijgen.

Of wil je gewoon glutenvrij eten thuis laten bezorgen? Dat kan makkelijk! Kijk op Deliveroo voor de beste glutenvrije restaurants bij jou in de buurt.

Deliveroo application

Download de App op iPhone of Android

Deliveroo iPhone application
Deliveroo Android application