1. Kitchen-stories
  2. Hofleverancier van Claudia de Breij
Hofleverancier van Claudia de Breij

Hofleverancier van Claudia de Breij

Wanneer we eigenaar Harm Hogendoorn toch een beetje beschaamd vertellen dat we zijn eetwinkel Dado voorbij waren gefietst, begint de Utrechter te lachen. "Laatst was hier een klant die zei: 'goh, wat een leuk nieuw tentje in de straat, dat zou best wel eens wat kunnen worden'. Terwijl we hier al sinds 1994 zitten, haha."

Deliveroo

Want wie niet weet waar ie moet zijn, is Dado op de Utrechtse Nachtegaalstraat zo voorbijgelopen of -gefietst. Destijds opgezet door de met een Nederlandse vrouw getrouwde Kroaat Danijel Đekić, bijgenaamd Dado. Hogendoorn, zelf vanaf het begin in dienst als kok, nam de zaak vervolgens in 2001 over. "Ik maak mensen wel eens wijs dat de naam afkomt van Daar Aan De Overkant", lacht Hogendoorn, "maar het is dus gewoon vernoemd naar de oprichter."

Deliveroo

Eenmaal binnen valt direct de grote vitrine vol zelfgemaakte smaakvolle gerechten op. "We maken alles zelf klaar omdat je dan in de eerste plaats controle hebt over de ingrediënten, maar ook omdat ambachtelijk gemaakt eten gewoon lekkerder en gezonder is. Je wilt niet weten wat er tegenwoordig allemaal in kant-en-klaar maaltijden gestopt wordt." Opvallend genoeg zijn de maandagen en dinsdagen doorgaans de drukste dagen bij Dado. "Ik denk dat mensen dan willen compenseren voor het weekend, waarin toch vaak wat ongezonder gegeten wordt. Onze maaltijden zijn dan weliswaar gezonder, maar het moet ook wel lekker zijn. Zelf verkopen we in het weekend veel tapas en toetjes. Waaronder onze Amaretti met bosvruchten in mascarpone die als enige al 22 jaar op de kaart staat. Ook zijn we veel op pad met catering aan huis."

Deliveroo

Dado werkt het liefst met lokale producten. De eetwinkel heeft dan ook het keurmerk 'Lekker Utregs', voor bedrijven die graag inkopen in de regio. "Mijn vis haal ik aan de overkant bij Vis-à-Vis, onze kip is Waardse boerderijkip, ons rund- en lamsvlees komt van een biologische boerderij en we verkopen 'Koel Utregs' ijs. De klanten willen dat, je kunt ze niet meer voor de gek houden. Ze zijn er zelf veel bewuster mee bezig, weten wat goede spullen zijn. Ik wil natuurlijk ook gewoon topkwaliteit verkopen. Alles wat hier in de vitrine staat wil ik aan mijn familie te eten kunnen geven. Dat bereik je alleen met goede spullen."

Deliveroo

Naast het bedenken van lekkere maaltijden en gerechten, is Hogendoorn in de eerste plaats ook gewoon ondernemer. "We hebben restaurantmaaltijden, maar dan voor tien of elf euro. Dus we moeten altijd goed letten op inkoopprijzen. Het liefst zou ik natuurlijk met Pasen, wanneer ze er net zijn, een of meer gerechten met asperges maken. Maar dan zijn ze meestal behoorlijk aan de prijs, waardoor we vaak nog even wachten. We willen bij Dado vooral toegankelijke, goedkope maaltijden maken. Ik las laatst trouwens ergens: 'als ondernemer moet je altijd werken, maar je bent ook altijd vrij'. Dat is echt zo, als ik nu mijn jas pak en naar huis ga, is er niemand die daar iets van zegt. Maar dan help ik wel onze avond de soep in."

Deliveroo

Dat ondernemen vindt Hogendoorn overigens niet altijd even leuk. "Het is de afgelopen jaren wel een stuk lastiger geworden. De consument is erg veranderd en er is veel concurrentie bij gekomen. Ook doordat supermarkten nu veel langer open zijn bijvoorbeeld. Toen de Albert Heijn hier in de Nachtegaalstraat ook op zondag open ging, nam onze omzet op zondagen direct met vijftig procent af. Je moet dus ook op andere vlakken creatiever worden, soms lastige keuzes maken en zorgen dat jij je nóg meer onderscheidt. Dat lukt overigens best aardig, we hebben denk ik in de maand juni bij elkaar toch zeker voor zo'n kleine vierduizend mensen gekookt."

Deliveroo

Naast eigenaar is Hogendoorn ook één van de zes koks, waarvan er dagelijks drie bij Dado aan het werk zijn. "Twee van onze koks werken hier ook al respectievelijk vijftien en tien jaar. Dus blijkbaar is het leuk werken hier, haha. Wel heel hard werken, maar ook afwisselend. Ons menu wisselt iedere week en we hebben gerechten die dagelijks wijzigen. Door die grote variatie in ons menu hebben we veel vaste klanten. Sommigen halen wel drie keer per week eten bij ons. Of laten het bezorgen. Dat zegt ook wel iets over onze kwaliteit, vind ik."

Deliveroo

Eén van die vaste klanten is Claudia de Breij. De Utrechtse cabaretière woont bij Dado in de buurt en bestelt al twee jaar de maaltijden voor haar crew wanneer ze op tournee door het land gaat. "Claudia en haar management geven ons helemaal de vrije hand. Het enige waar we rekening mee moeten houden, is dat Claudia vegetarisch eet. We zorgen dat ze iedere dag een andere maaltijd hebben, soms wel vijf dagen achter elkaar. Die halen ze dan 's middags op, vlak voordat ze vertrekken naar het theater waar Claudia die dag optreedt. Daarbuiten komt ze trouwens ook regelmatig een maaltijdje halen. En we waren de laatste cateraar die geleverd heeft in het oude Tivoli! Vier dagen op rij voor The Kyteman Orchestra, daarna sloot het pand. Daar zijn we ook hartstikke trots op, is toch een stukje Utrègse geschiedenis!"

Heb je trek gekregen in een stukje Utrègse geschiedenis? Bekijk het menu hier!

Deliveroo application

Download de App op iPhone of Android

Deliveroo iPhone application
Deliveroo Android application