1. Kitchen-stories
  2. De geheime agenda van Anne&Max die niet geheim zou moeten zijn
De geheime agenda van Anne&Max die niet geheim zou moeten zijn

De geheime agenda van Anne&Max die niet geheim zou moeten zijn

Het is een droom van velen: je eigen koffiezaak beginnen. En zo ook die van Anne&Max, zou je denken. Ware het niet dat de personen 'Anne en Max' niet echt bestaan. Wobbe van Zoelen, eigenaar en oprichter van Anne&Max, bestaat gelukkig wel en legt uit: "Ik liep al een tijdje met dit plan rond en de werktitel  was 'plan Anne'. Ik vond Anne gewoon een leuke naam. 'Max' kwam erbij omdat ik toen veel contact had met Max Havelaar over de koffie, dus toen stond er een keer in de mail: 'plan Anne en Max Havelaar'. En toen dacht ik: hé, dat is leuk! Anne staat voor mijn beeld hoe de naam moet voelen en Max staat voor het maatschappelijk goede." Je gaat er naartoe voor een kop koffie, om te werken, een lunchafspraak of gewoon om met een goed boek weg te zakken in een van de fauteuils. Jongens in t-shirts met 'Max' erop serveren je koffie en dan kan het je zomaar overkomen dat een meisje met 'Anne' op haar rug je een heerlijke lunch komt brengen.

Deliveroo

Anne&Max is een koffiezaak annex lunchroom (freshfood & Coffeecafé). Met locaties in Haarlem, Leiden, Den Haag, Alkmaar, Utrecht, Amsterdam en Arnhem is het een meer dan succesvolle franchise-onderneming. Wobbe heeft voor deze formule gekozen omdat hij waarde hangt aan die persoonlijke benadering en het huiskamergevoel. En om dat huiskamergevoel te creëren heb je zo veel mogelijk vaste gezichten nodig. "Mensen moeten dus heel betrokken zijn, bij elke vestiging. Dat lukt niet als mensen alleen parttime 'werknemer' zijn zonder doorgroeimogelijkheden. Binnen ons bedrijf kan je doorgroeien en daarmee los je ook meteen een groot horecaprobleem op. Daarnaast kunnen we ook meer met onze producenten. Zo wordt het brood dat we gebruiken -naar ons eigen recept- speciaal voor ons gebakken. Dat kan alleen als je groter bent."  

Deliveroo

Met op elke hoek een leuke koffietent is de concurrentie best pittig. Toch lijkt Anne&Max daar niet zo veel van te merken. Wobbe: "Wij zitten heel erg op het huiskamer gevoel. Home away from home, dus alles moet prettig 'voelen': hoe je zit, welke muziek je hoort, maar ook hoe je bedient wordt en wat je eet en drinkt. Als gasten bij ons komen eten wil ik dat ze zich geen zorgen hoeven te maken over wat ze eten." De wereldproblematiek vind je dan ook niet terug op de menukaart, dat hebben zij al voor de gast uitgezocht. "Al onze producten zijn goed: biologisch, lokaal, ambachtelijk én maatschappelijk verantwoord. Zo werken we met Biokaas Kinderdijk, een fantastisch kaasbedrijf bij Kinderdijk waarbij ze werken aan een natuurgebied en een zorgboerderij hebben. En bovenal maken ze gewoon ontzettend lekkere kaas." En dat geldt ook voor alle andere producten op de kaart. Grappig, want dat maatschappelijk goede zie je eigenlijk nergens duidelijk terug. Wobbe:"We hebben mooie verhalen, maar we weten gewoon niet zo goed hoe we die moeten vertellen." Bij een beetje doorvragen blijkt vrijwel elk product op de kaart een interessant verhaal te hebben dat maatschappelijk goed in elkaar steekt. Het ene product draagt bij aan milieubehoud, een andere producent werkt weer met verstandelijk gehandicapten. Wobbe, lachend: "Ja we noemen het soms ook wel eens onze geheime agenda."

Deliveroo

Deliveroo application

Download de App op iPhone of Android

Image
Image